Dla osób:
-
zmagających się z trudnymi emocjami,
-
mających problemy w relacjach z innymi ludźmi,
-
napotykających trudności w radzeniu sobie z wyzwaniami codziennego życia,
-
z zaburzeniami nastroju (z depresją, chorobą afektywną dwubiegunową),
-
z zaburzeniami lękowymi (w tym z fobiami, lękiem panicznym, fobią społeczną),
-
z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi,
-
z zaburzeniami osobowości (m.in borderline),
-
z zaburzeniami snu,
-
z zaburzeniami odżywiania,
-
które przeżyły traumatyczne wydarzenie.
Nasi terapeuci:
PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DOROSŁYCH DZIECI I MŁODZIEŻY
Czym jest terapia poznawczo-behawioralna?
Terapia poznawczo-behawioralna jest metodą leczenia opracowaną przez Aarona T. Becka w latach 60 tych. Pierwotnie koncentrowała się na leczeniu depresji, jednakże później jej model i metody zostały zaadaptowane do pracy z różnymi problemami natury psychicznej. W terapii zakłada się, że istnieje silny związek między tym, co myślimy a emocjami i zachowaniem. Myśli i przekonania są zwykle adaptacyjne i pomagają radzić sobie z codziennymi trudnościami. Jednakże w sposobie myślenia każdego człowieka pojawiają się specyficzne zniekształcenia, które są głównym źródłem trudności i zaburzeń psychicznych. Dysfunkcjonalne, czyli nieadaptacyjne myślenie powoduje pogorszenie samopoczucia, wywołuje negatywne emocje i wzmacnia niepożądane zachowania. Leczenie polega więc przede wszystkim na pracy nad sposobem myślenia i przekonaniami, które mogą utrudniać funkcjonowanie lub adaptowanie się do sytuacji i rozwiązywanie bieżących problemów.
Terapia poznawczo-behawioralna została skrupulatnie przebadana przez naukowców. Jej skuteczność wykazuje ponad 500 badań naukowych. Największą skuteczność wykazano w leczeniu depresji, zaburzeń lękowych czy zaburzeń snu. W wielu krajach jest wykorzystywana jako metoda leczenia tzw. pierwszego wyboru.
Fale
Często czytając o terapii CBT możemy spotkać się z pojęciem “fal”. Fale odnoszą się do pewnego okresu rozwoju terapii oraz czynników i metod wykorzystywanych podczas procesu terapeutycznego.
I FALA - BEHAWIORYZM - skupienie na zachowaniu, uczeniu się zachowań, warunkowaniu
II FALA - KLASYCZNA TERAPIA POZNAWCZO BEHAWIORALNA - dołączenie komponentu poznawczego, myśli i znaczeń, które nadajemy sytuacjom
III FALA - zbiór terapii wywodzących się i czerpiących z terapii poznawczo-behawioralnych
-
Terapia akceptacji i zaangażowania (ACT)
-
Terapia schematów
-
Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT)
-
Terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT)
Co warto wiedzieć o psychoterapii poznawczo-behawioralnej:
-
terapia jest zawsze dostosowana do problemu,
-
terapia jest ograniczona w czasie i krótkoterminowa,
-
sesje terapii są ustrukturyzowane,
-
terapia opiera się o stworzony wspólnie z pacjentem model problemu (w terapii nazywany konceptualizacją),
-
terapia jest zorientowana na ustalony wspólnie cel,
-
bardzo ważna i niezbędna w procesie zmiany jest relacja terapeutyczna,
-
istotne dla efektów terapii jest aktywne uczestnictwo w procesie terapeutycznym zarówno podczas sesji jak i pomiędzy nimi (praca osobista),
-
w terapii skupiamy się na teraźniejszości biorąc pod uwagę jaki wpływ ma na nią przeszłość,
-
w terapii ważna jest psychoedukacja, dzięki której po zakończeniu terapii pacjent wyposażony jest w wiedzę i umiejętności pomocne w sytuacji kryzysu,
-
terapia poznawczo-behawioralna uczy rozpoznawać, weryfikować i podważać dysfunkcjonalne myśli i przekonania.