![](https://static.wixstatic.com/media/4ff921_5a43e1fbb2e04570be540ad89be0f48e~mv2_d_4096_3072_s_4_2.jpg/v1/fill/w_1920,h_1440,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/4ff921_5a43e1fbb2e04570be540ad89be0f48e~mv2_d_4096_3072_s_4_2.jpg)
![tło.jpg](https://static.wixstatic.com/media/4ff921_2ee232ad150c44a791499ce1f56ea0ac~mv2.jpg/v1/crop/x_10,y_0,w_1902,h_690/fill/w_979,h_355,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/t%C5%82o.jpg)
TERAPIA BEHAWIORALNA
Terapia behawioralna – inaczej terapia oparta na Stosowanej Analizie Zachowania.
Jest obecnie uznawana za jedną z najskuteczniejszych metod pracy z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Terapia opiera się na podstawowych procesach uczeni się. Jej celem jest kształtowanie u dziecka zachowań adaptacyjnych, umożliwiających efektywne funkcjonowanie w środowisku. Podejmowane są głównie działania proaktywne, które pozwalają na rozwijanie zachowań deficytowych ,np. w zakresie komunikacji, samoobsługi, naśladowania, a wygaszane zachowania niepożądane, np. autoagresywne, autostymulacyjne.
SAZ wykorzystywana jest przy rozwijaniu umiejętności społeczno-emocjonalnych, poznawczych, koncentracji, uwagi i komunikacji dziecka. Celem jest utrzymywanie efektów terapii w czasie, czyli utrwalenie adaptacyjnego sposobu zachowania w różnych środowiskach i w obecności różnych osób.
Dla kogo?
Terapia behawioralna znajduje zastosowanie w pracy z dziećmi
- ze spektrum autyzmu, z Zespołem Aspergera, ADHD
- z trudnościami w komunikowaniu się,
- przejawiającymi trudne zachowania , zakłócające codzienne funkcjonowanie, tj. zachowania stereotypowe, autoagresja